ניוזלטר דצמבר 2012  
ניהול נכון של תקשורת מילולית בכיתה
מאת: גדעון זילר

בכנס המנהלים השנתי של אבני ראשה שנערך בחודש שעבר בירושלים הוצגו תובנות מרתקות בנושא האופן שבו יש לנהל תקשורת מילולית בכיתה והשפעת התקשורת הזו על אפקטיביות הלמידה. בהרצאה שהועברה על ידי גב מאיה בוזו שוורץ מאבי ראשה הוצגו ממצאים המתמקדים בתקשורת מילולית זו.  על פי המחקר מתברר כי מורים מדברים למעלה מ- 70% מזמן הכיתה, וחלק גדול מהתקשורת שלהם הוא בצורת שאלות (סה"כ כ- 90 שאלות בשיעור, למרות שהמורים חושבים שהם שואלים רק כעשרים בשיעור). מתברר כי יש משמעות רבה לאופן שאילת השאלות וניהול שיח ה"פינג פונג" עם הלומדים.
גב' שוורץ מכנה שיח זה כ"ימ"מ".- יוזם- מגיב- ממשב.
כלומר המורה יוזם שאלה, התלמיד מגיב והמורה ממשב את תשובת התלמיד. ושיעור בימנו הוא ערב רב של סבבים כאלו שהמעגל והתדירות שלהם נקבעים על ידי המורה. צורת השיח הזו ייחודית מאוד. בד"כ כאשר מישהו יוזם שאלה, הוא לא יודע את התשובה ולכן הוא שואל. אך בכיתה, המורה יודעת את התשובה ולכן הוא עסוק באיסוף של התשובה הנכונה מבין תלמידי הכיתה. הרגל זה שמצטבר במהירות לאלפי אינטראקציות יומיומיות הופך את השיח למשחק ניחושים שמטרתו לקלוע כמה שיותר מהר לדעתו של המורה שואל. זוהי למידה פסיבית יחסית של הלומדים וגם מאוד נוחה להם. התלמיד נתפס כישות פסיבית קוגניטיבית ומצופה ממנו לנחש ולרצות במקום לחשוב ליצר או לפרש. שוורץ מסבירה כי צורת השיח הזה אינה עומדת במבחני אפקטיביות, כי ניחוש זה לא חלק מלמידה. על מנת להעלות אפקטיביות מבנה השיח צריך להשתנות. יש להקפיד אל שאלות מעוררות לחשיבה והמפתח הוא בשלב המישוב (השלב השלישי בימ"מ). אופן איסוף התשובות משדר לסביבה שהשאלה היא פתוחה, שיש יותר מתשובה אחת וכך משוב שהתייחס להאם הלומד ניחש נכון או לא נכון את כוונת המורה הופך משוב מקדם למידה, תובע מהלומד להסביר, לפרט ולבסס את דבריו וגם להתייחס לטעויות כהזדמנות ללמידה לא מאשימה.  המפתח לפיכך הוא בבניית מיומנויות למשוב מקדם למידה, שמייצר הזדמנות לדיבור איכותי ומייצר רצף שיחתי מעמיק. חשוב לאתגר את הלומדים קוגנטיבית, לבקש מהם להסביר ולבסס את דבריהם ולייצר הכללות מכלל דברי הלומדים. המטרה האמיתית של מורה היא להיכנס לכיתה ולא לדעת איך לצאת ממנה. ההמלצה אינה כה פשוטה. היא לא מקלה על סוגיית השליטה בכיתה ומוציאה גם את התלמידים מאיזור נוחות של ניחושים פסיביים ומעלה חשש שלא ניתן יהיה להספיק ללמוד תוכן כאשר זמן הדיון בכיתה מתארך.

לעיון נוסף לחצו כאן